حدیث

حدیث

حدیث درباره ی غیبت،کاروهمت،دروغگویی،شب نماز،ازدواج،زن و شوهر،حجاب
حدیث

حدیث

حدیث درباره ی غیبت،کاروهمت،دروغگویی،شب نماز،ازدواج،زن و شوهر،حجاب

حدیث درباره ی نماز


حدیث درباره ی نماز



  



رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: نماز را سبک و ناچیز مشمارید، هر کس نسبت به نمازش بی اعتنا باشد و آنرا سبک و ضایع گرداند همنشین قارون و هامان خواهد گشت و حقّ خداوند است که او را همراه منافقین در آتش داخل نماید.

«وسائل الشّیعة، ج 4، ص 30




رسول خدا - صلی الله علیه و آله - در سفارشی به ابوذر غفاری فرمود:  ... ای ابوذر؛ هر انسانی که در هر شبانه روز، جز نمازهای واجب، دوازده رکعت نماز (مستحبی) را با رغبت، بجای آورد، داشتن خانه ای در بهشت، برای او حقی قطعی است. 

«مکارم الأخلاق، ج2، ص 366»








امام صادق - علیه السلام - فرمود: پدرم دو لباس خشن داشت که در آن دو لباس نماز خویش را می‌خواند.

«وسائل الشیعة، ج3، ص331







امام باقر(ع)فرمودند:


آن چه در نماز واجب است ، عبارت است از: 1 - وقت نماز 2 - طهارت 3- قبله ، 4 - توجه داشتن 5 - رکوع 6 - سجود 7 - دعا.


 وسائل الشیعه ج3ص80






امام صادق(ع)فرمودند:


بر تو باد توجه کامل به نمازت ، پس همانا، آن مقدار که در نماز حضور قلب داشته باشى ، حساب مى شود، در نماز با دست و سر و ریش خویش بازى مکن ، و در نماز با خودت صحبت نکن و خمیازه نکش ...

بحارالانوارج84ص201






امام باقر - علیه السلام - (به جابر) فرمود: به خدا قسم شیعه ما نیست مگر کسی که دارای تقوی الهی است و از خدا اطاعت می کند، ای جابر آن ها را نمی شناسی مگر از راه تواضع، خشوع، امانت داری، زیادی ذکر خدا، روزه داری، نماز، نیکی به پدر و مادر، پایبندی به اخلاق حسنه، احترام به همسایه و توجه به فقراء و درماندگان و در سفر ماندگان و یتیمان، راستگویی، تلاوت قرآن، خویشتن داری و پرهیز از مردم آزاری و درستکاری در زندگی. 

«روضة المتقین، ج 12، ص 78




امام رضا(ع)فرمودند:


بپرهیزید از این که در نماز سستى و تنبلى کنید و یا حدودش را ضایع کنید یا از روى دستپاچگى رکوع و سجده نماز را آن چنان به جا آورید که گویى همچون خروس منقار مى زنید یا این که نماز را سبک بشمارید یا این که به جاى نماز به امور دنیوى مشغول شوید و یا در غیر وقت نماز بخوانید، در هر حال رسول خدا فرمود: از من نیست کسى که نمازش را سبک بشمارد.قسم به خدا بر حوض کوثر بر من نخواهد رسید.

 مستدرک الوسائل ج1ص171







امام صادق علیه السلام فرمودند :


تسبیحات فاطمه زهرا (س) در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار رکعت نماز در هر روز است. 


(کافى، ج 3، ص 343)






رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:


نماز برای شما همانند آب حوضی است که جلو در (منزل) شما باشد و در شبانه روز پنج بار خود را در آن شستشو دهید.


«المحجة البیضاء، ج 1، ص 339»








رسول خدا صلی الله علیه وآله  در مسجد نشسته بود که شخصی وارد شد و مشغول خواندن نماز شد و رکوع و سجودش را کامل انجام نمی داد و عجله و شتاب می کرد.حضرت فرمود: کار این شخص همانند کلاغی است که منقار بر زمین می زند، اگر با این حالت از دنیا برود بر دین من نمرده است.


«وسائل الشّیعة، ج 4، ص 31، ح 4434»







امام علی علیه السّلام فرمودند:


به سفری که در آن بیم خطر بر دین و نماز هست، نروید.


«بحارالانوار، ج 10، ص 108»







امام صادق علیه السلام فرمود:


بدان که نماز عاملی بازدارنده از سوی خدا در زمین است؛ پس هر کس دوست دارد بداند از نمازش چه مقدار سود برده، ببیند چه قدر نماز او را از کارهای زشت و ناپسند بازداشته؟ به همان اندازه از نماز بهره برده است.


«معانی الاخبار، ص 237»







امام صادق (ع)در تفسیر آیه(هر جای که روی کنید همانجا رو به خداست)فرمود: این حکم در نماز مستحبی است، به ویژه به هنگام سفر، اما در نمازهای واجب قطعاً باید بسوی قبله ایستاد 

وسائل الشیعه،ج4،ص332









ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ(ع)ﻓﺮﻣﻮﺩ:اگر نماز صبحت قضا شود حتی اگر کل دنیا طلا شود و آن را درراه خدا و اسلام بدهی،جبران نمیشود.


ثواب الاعمال و عقاب اعمال









قال الامام علی - علیه السلام - : انّ اَفضَلَ ما توسّل به المتوسّلونَ الی اللهِ ... و اِقامَ الصلاةِ فإنّها المِلة.

امام علی - علیه السلام - فرمود: از جملة بهترین اعمالی که انسان ها با آن می توانند به خدا نزدیک شوند بر پا داشتن نماز است؛ زیرا نماز آیین مسلمانان است.

«نهج البلاغه، خطبه 110»







قال الامام الصادق - علیه السلام - : إذا قُمْت فِی الصَّلاةِ فلا تَعبث بِلحْیتکَ و لا بِرأسِک. 

امام صادق - علیه السلام - فرمود: وقتی به نماز ایستادی، با ریش و سر و صورت خود بازی نکن.

«فروع کافی، ج 3، ص 301، ح 9»







قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : مَنْ مَشی اِلی مِسْجِد یطلب فیه الجَماعَة کانَ لَه بِکلِّ خُطوَة سَبْعون اَلفَ حَسِنة ... .

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: کسی که برای نماز جماعت به سوی مسجد برود، به ازای هر گامی که بر می دارد، هفتاد هزار حسنه نصیب او می شود و درجه او به همان میزان بالا می رود؛ اگر در آن حال از دنیا برود، خداوند هفتاد هزار فرشته را مأمور می کند تا در قبر با او مأنوس باشند و او را بشارت دهند و تا برپایی قیامت پیوسته برای او طلب آمرزش نمایند.

«وسایل الشیعة، ج 5، ص 372»








قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : اَما الجَماعَة فإنَّ صُفوف اُمَّتِی کَصُفوفِ المَلائِکة ... .

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: اما درباره جماعت بدانید که صفوف امت من در نماز جماعت مثل صف های فرشتگان است و هر رکعت نماز در جماعت برابر 24 رکعت محسوب می شود که هر کدام از آن نزد خداوند از چهل سال عبادت محبوب تر است.

«وسایل الشیعة، ج 5، ص 372»







پیامبر صلی الله علیه و آله :

دعا کلید رحمت، وضو کلید نماز و نماز کلید بهشت است.

نهج الفصاحه، ح 1588







امام رضا علیه السلام فرمودند:

عبادت به فراوانی نماز و روزه نیست

بلکه عبادت به بسیار "اندیشیدن" در امور خداست.

تحف العقول






امام صادق (ع) فرمودند: 

تسبیحات فاطمه زهرا(ع) در هر روز پس از هر نماز، نزد من محبوب تر از هزار رکعت نماز در هر روز است.

کافى،ج 3،ص343،ح15








قال الامام الباقر- عَلَیْهِ السَّلامُ - : إذا بلغ الغلام ثلاث سنین فقل له سبع مرات قل لا إله إلا الله ثم یترک حتى یبلغثلاث سنین و سبعة أشهر و عشرین یوما ثم یقال له قل محمد رسول الله سبع مرات و ... .

امام باقر - علیه السلام - فرمود: هنگامی که کودک به سه سالگی رسید به او بگویند هفت مرتبه بگوید لا اله الّا الله (تا بیاموزد)، در چهار سالگی به او بگویند که هفت مرتبه بگوید محمد رسول الله (تا یاد بگیرد)، در پنج سالگی رویش را به قبله متوجه کنند و به او بگویند که سر به سجده بگذارد، در پایان شش سالگی رکوع و سجده صحیح را به او بیاموزند و در هفت سالگی به طفل گفته شود: دست و رویت را بشوی و پس از آن به او گفته شود: نماز بخوان.

«مکارم الاخلاق، ص 115»








پیامبر اکرم(ص) فرمودند:

هر کس غیبت مرد یا زن مسلمانى را کند، تا چهل شبانه روز نماز و روزه اش ‍ پذیرفته نیست ، مگر این که غیبت شونده او را ببخشد.

بحارالانوار، ج 75، ص 258








امام رضا - علیه السلام - فرمود: خداوند به نماز و زکات با هم دستور داده است، پس کسی که نماز بخواند ولی زکات نپردازد، نماز او پذیرفته نخواهد شد.

«بحار الانوار، ج 93، ص 12»






رسول اکرم - صلی الله علیه و آله - مردم را به نماز دعوت کرد و حضرت حسن - علیه السلام - طفل خردسال صدیقه اطهر نیز با آن‌ حضرت بود. پیغمبر طفل را کنار خود نشاند و به نماز ایستاد. یکی از سجده‌های نماز را خیلی طول داد. (راوی حدیث می‌گوید: ) من سر از سجده برداشتم، دیدم حضرت حسن - علیه السلام - از جای خود برخاسته و روی کتف پیغمبر نشسته است. وقتی نماز تمام شد مأمومین گفتند: یا رسول الله چنین سجده‌ای از شما ندیده بودیم، گمان کردیم وحی به شما رسیده است. پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: وحی نرسیده بود، فرزندم حسن در حال سجده بر دوشم سوار شد، نخواستم تعجیل کنم و کودک را به زمین بگذارم، آن قدر صبر کردم تا خودش از کتفم پائین آمد.

«بحار الانوار، ج 10، ص 82»










امام باقر - علیه السلام - (به جابر) فرمود: به خدا قسم شیعه ما نیست مگر کسی که دارای تقوی الهی است و از خدا اطاعت می کند، ای جابر آن ها را نمی شناسی مگر از راه تواضع، خشوع، امانت داری، زیادی ذکر خدا، روزه داری، نماز، نیکی به پدر و مادر، پایبندی به اخلاق حسنه، احترام به همسایه و توجه به فقراء و درماندگان و در سفر ماندگان و یتیمان، راستگویی، تلاوت قرآن، خویشتن داری و پرهیز از مردم آزاری و درستکاری در زندگی. 

«روضة المتقین، ج 12، ص 78»






پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: دو رکعت نماز انسان با همسر برتر است از عمل انسان عزبی که همه شب را در نماز و روز آن را روزه دار باشد.

«وسائل الشیعه، ج 20، ص 19»





پیامبر خدا صلی الله علیه و آله

«مَا اتَّخَذَ اللّهُ إبراهیمَ خَلیلاً إلّا لِإِطعامِهِ الطَّعامَ، وصَلاتِهِ بِاللَّیلِ وَالنّاسُ نِیامٌ.»

«خداوند، ابراهیم علیه السلام را خلیل خود نکرد، مگر از آن رو که مردم را اِطعام مىکرد و شبْهنگام که مردم خفته بودند، او به نماز مىایستاد.»


علل الشرائع: ص۳۵ ح۴






امام علی - علیه السلام - فرمود: نماز نافله، وسیله تقرّب هر مؤمنی به خداست. 

«ثواب الأعمال، ص 48»







قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : الصَّلاة مِن شَرایعِ الدِّین وَ فیها مَرَضات الرّب و هی مِنهاجُ الاَنبیاء.

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: نماز از شرایع و احکام دین و موجب خشنودی پروردگار و راه و روش انبیا است.

«الخصال، ج 2، ص 522»





قال الامام الباقر - علیه السّلام - : انما شیعة علیٍ کثیرة صلاتهم و کثیرة تلاوتهم القرآن.

امام باقر - علیه السّلام - فرمود: شیعیان و پیروان علی زیاد نماز می خوانند و زیاد قرآن تلاوت می کنند.

«صفات الشیعه، ص 167»





قال الامام علی - علیه السّلام - : لقاری القرآن بکل حرفٍ یقرؤه فی الصلاة قائماً مائة حسنة، و قاعداً خمسون حسنة، و متطهّراً فی غیر الصلاة خمس و عشرون حسنه و غیر متطهر عشر حسات.

امام علی - علیه السّلام - فرمود: برای قاری قرآن به ازای هر حرفی که در نماز در حالت ایستاده می خواند صد حسنه و در حالت نشسته خواندن 50 حسنه و در حالت طهارت در غیر نماز خواندن 25 حسنه و بدون طهارت خواندن 10 حسنه داده می شود.

«عده الداعی، ص 212»










عن الامام علی - علیه السلام - قال: صَلاةُ اَلَنَّوافِلِ قُربانُ کُلِّ مُومِنٍ.

امام علی - علیه السلام - فرمود: نماز نافله، وسیله تقرّب هر مؤمنی به خداست. 

«ثواب الأعمال، ص 48»





قال الامام الصادق - علیه السلام - : شیعَتُنا اَهلُ الوَرَعِ وَ الاجتِهادِ ... وَ اَصحابُ الاِحدی وَ خَمسینَ رَکعَة فی الیومِ وَ اللیلَةِ القائِمُونَ بِاللیلِ وَ ... .

امام صادق - علیه السلام - فرمود: شیعیان ما، اهل ورع و سخت کوشی اند ... و در شبانه روز، پنجاه و یک رکعت نماز (17رکعت واجب و 34 رکعت نافله) بجای می آورند. 

«بحار الأنوار، ج82، ص 292»







عَنْ أبِی عَبْدِ اللهِ -‌ عَلَیْهِ السَّلام - قالَ: أوَّلُ ما یُسْئَلُ عَنِ الْعَبْدِ إذا وَقَفَ بَیْنَ یَدَیِ الله: الصَّلوةُ الْمَفْروضاتِ وَ عَنْ الزَّکاةِ وَ عَنِ الصَّیام و عَنِ الحَجِّ وَ عَنِ الْجِهادِ وَ عَنْ وِلایَتِنا أهْلَ الْبَیْتِ فَمَنْ أقَرَّ ... . 

امام صادق - علیه السلام - فرمود: اولین چیزی که از «عبد» در قیامت مورد پرسش قرار می گیرد عبارت است: از نمازهای واجب، زکات، «روزه»، حج، جهاد و «ولایت» أهل بیت عصمت و طهارت، (و افزود) کسی که با ولایت ما بمیرد خداوند متعال، نماز، زکات، روزه‌ و حج وی را می پذیرد. 

«معالم الزلفی، باب 98، ‌ص 228»






امام باقر - علیه السلام - (به جابر) فرمود: به خدا قسم شیعه ما نیست مگر کسی که دارای تقوی الهی است و از خدا اطاعت می کند، ای جابر آن ها را نمی شناسی مگر از راه تواضع، خشوع، امانت داری، زیادی ذکر خدا، روزه داری، نماز، نیکی به پدر و مادر، پایبندی به اخلاق حسنه، احترام به همسایه و توجه به فقراء و درماندگان و در سفر ماندگان و یتیمان، راستگویی، تلاوت قرآن، خویشتن داری و پرهیز از مردم آزاری و درستکاری در زندگی. 

«روضة المتقین، ج 12، ص 78»








پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: قسم به آن کس که مرا به حق به نبوت مبعوث کرد اگر از دنیا جز یک روز باقی نماند خداوند آن روز را آنقدر طولانی می کند تا فرزندم مهدی در آن روز قیام کند، پس عیسی بن مریم- علیه السّلام -  فرود می آید و پشت سرش نماز می خواند.

«بحار الانوار، ج 51، ص 71»









خداوند نماز را به منظور دور کردن [انسان] از کِبر واجب فرمود . 


بحار الأنوار : 82/209/19





امام صادق علیه ‏السلام :


أحَبُّ الأعمالِ إلى اللّه‏ِ عَزَّوجلَّ الصَّلاةُ، و هی آخِرُ وَصایا الأنبیاءِ؛

محبوبترین کارها نزد خداوند عز و جل، نماز است و آن آخرین سفارش پیامبران مى


امام رضا(ع):

«کسی دست کسی را نبوسد؛ زیرا بوسیدن دست کسی، مثل نماز گزاردن برای اوست»!


قال علی بن موسی الرضا(ع):

(لایقبل الرجل یدالرجل فان قبلة یده کالصلاة له)

(تحف العقول، ص 450)


رسول خدا صلی الله علیه و آله :


الجُلوسُ فِی المَسجِدِ لاِنْتِظارِ الصَّلوةِ عِبادَةٌ؛

نشستن در مسجد به انتظار نماز ، عبادت است.


میزان الحکمه، ح 8304









امام صادق - علیه السلام - فرمود: رسول اکرم - صلی الله علیه و آله - نماز ظهر را با مردم به جماعت گذارد و دورکعت آخر را به سرعت و با اسقاط مستحبات برگزار کرد. پس از نماز مردم گفتند: یا رسول الله آیا در نماز پیش‌آمدی شد؟ حضرت پرسید مگر چه شده؟ عرض کردند دو رکعت آخر را به سرعت، ادا کردید. فرمود: مگر صدای شیون و استغاثه کودک را نشنیدید.

«الکافی، ج 6، ص48»








رسول خدا - صلی الله علیه و آله - در جواب سؤال از (چیستی) خشوع فرمود: (خشوع آن است که) در نماز متواضع و فروتن باشی و با تمام قلب و روح خویش به سوی پروردگارت توجه و اقبال داشته باشی.

«مستدرک الوسائل، ج 1، ص 98»





امام رضا - علیه السلام - فرمود: نماز مایه تقرب هر پرهیزکاری (به خداوند) است. 

«فروع کافی، ج 3، ص 268، ح 6» 








امام صادق علیه السلام:


«مردم را با غیر زبانهایتان دعوت کنید. آنان باید از شما پارسایى و تلاش و نماز و نیکى ببینند. این، معناى دعوت حقیقى است.»


امیر المؤمنین - علیه السلام - فرمود: شیعیان مرا به دو خصلت امتحان کنید که اگر دارای این دو خصلت بودند، شیعه اند: اهمّیّت به نماز در اوّل وقت و دستگیری برادران دینی خود با مال، اگر این دو در آن ها نبود، پس از ما دورند، دورند و دورند!

«جامع الاخبار، ص 35»








پیامبر خدا صلى اللَّه علیه وآله:

«الصلاة... حُجَّةً بَینَهُ وبَینَ الرَّبِّ جَلَّ جَلالُهُ، ونَجاةً لِبَدَنِهِ مِنَ النّار؛»

«نماز حجّتى میان او و پروردگار بزرگ و باشُکوهش، و رهایى پیکرش از آتش است.»


الخصال: ص ۵۲۲ ح ۱۱






امام باقر علیه السّلام فرمودند:

نماز موجب استوارى اخلاص و دورى از کبر است .

الأمالى ، طوسى ، ص 296






امام حسن عسکری - علیه السلام - فرمود: عبادت در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست، بلکه عبادت با تفکّر و اندیشه در قدرت بی منتهای خداوند در امور مختلف می باشد.

«مستدرک الوسائل، ج 11، ص 183، ح 12690»









رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:

إنّ للَّه ملکا ینادی عند کلّ صلاة: یا بنی آدم قوموا إلى نیرانکم الّتی أو قدتموها على أنفسکم فأطفؤها بالصّلاة.

خداوند فرشته اى دارد که هنگام نماز بانگ میزند آدمیزاده گان برخیزید و آتشهائى را که بر خویشتن افروخته اید بنماز خاموش کنید.

نهج الفصاحه جلد ۲ حدیث ۸۹۸







امام صادق - علیه السلام فرمود: نماز نافله اذان ندارد. 

«بحار الأنوار، ج 84، ص 162»






امام صادق - علیه السلام - در تفسیر آیه (هر جای که روی کنید همانجا رو به خداست) فرمود: این حکم در نماز مستحبی است، به ویژه به هنگام سفر، اما در نمازهای واجب قطعاً باید بسوی قبله ایستاد. 

«وسائل الشیعه، ج 4، ص 332»






امیر مؤمنان - علیه السلام - در سفارشی به اصحابش فرمود: انسان، در زمان (مخصوص) نماز واجب، نافله را بجای نیاورد و بدون عذر، آن را ترک ننماید. 

«تحت العقول، ص 178»






امام باقر - علیه السلام - فرمود: همانا تنها پس از پذیرفته شدن نماز واجب، نافله پذیرفته می شود. 

«الکافی، ج 3، ص 269»






شیطان می‌خواهد به وسیله شراب و قمار، در میان شما عداوت و کینه ایجاد کند، و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد. آیا (با این همه زیان و فساد، و با این نهی اکید،) خودداری خواهید کرد؟!










امام رضا- علیه السلام - فرمود: پسران باید در سنین هفت سالگی به نماز وادار شوند.

«وسائل الشّیعة، ج 21، ص 460، ح 27580»






و آنها که به کتاب (خدا) تمسّک جویند، و نماز را برپا دارند، (پاداش بزرگی خواهند داشت؛ زیرا) ما پاداش مصلحان را ضایع نخواهیم کرد!







رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:

صلاة الرّجل تطوّعا حیث لا یراه النّاس تعدل صلاته على أعین النّاس خمسا و عشرین.

نماز مرد که بدلخواه در جایى که مردم او را نبینند کند برابر بیست و پنج نماز است که در دیده مردم کند.

نهج الفصاحه جلد ۳ حدیث ۱۸۴۷






رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:

صلّ صلاة مورع کأنّک تراه فإن کنت لا تراه فإنّه یراک، و ایأس ممّا فی أیدی النّاس تعش غنیّا و إیّاک و ما یعتذر منه.

نماز را با ترس گزار گوئى خدا را مى بینى اگر تو او را نمى بینى او ترا مى بیند و از آنچه در دست مردم است نومید باش تا بى نیاز زندگى کنى و از آنچه عذر آن باید خواست بپرهیز.

نهج الفصاحه جلد ۳ حدیث ۱۸۴۴








رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:

من کثرت صلاته باللّیل حسن وجهه بالنّهار.

هر که بشب نماز بسیار کند بروز چهره اش نیکو شود.

نهج الفصاحه جلد ۲ حدیث ۸۱۳






فاطمه زهرا سلام الله علیها: 

فَرَضَ اللّه ُ الصَّلاةَ تَنزِیها مِن الکِبرِ

فاطمه زهرا علیهاالسلام: 

خداوند نماز را به منظور دور کردن [انسان] از کِبر واجب فرمود. 

بحار الأنوار: /۲۰۹/۱۴









امام حسن مجتبی - علیه السلام - فرمود: هر که نماز ـ صبح ـ را به خواند و در جایگاه خود بنشیند تا خورشید طلوع کند، برایش پوششی از آتش خواهد بود.

«تهذیب الأحکام، ج 2، ص 321، ح 166»







امام محمد باقر - علیه السلام - فرمود: دین مبین اسلام بر پنج پایه و اساس استوار است: نماز، زکات، خمس، حجّ، روزه، ولایت اهل بیت عصمت و طهارت - علیهم السلام -. سپس افزود: آن مقداری که نسبت به ولایت سفارش شده است نسبت به هیچ کدام تأکید نگردیده است و ولایت اساس و محور تمام اعمال می باشد.

«وسائل الشّیعة، ج 1، ص 18، ح 10»






امام محمد باقر - علیه السلام - فرمود: نسبت به نماز بی اعتنا مباش و آن را سبک و ناچیز مشمار، همانا که پیامبر خدا هنگام وفات خود فرمود: هرکس نماز را سبک شمارد و یا مسکرات بنوشد از ـ امّت ـ من نیست و بر حوض کوثر وارد نخواهد شد.

«وسائل الشّیعة، ج 4، ص 23، ح 4413»






امام محمد باقر - علیه السلام - فرمود: دین مبین اسلام بر پنج پایه و اساس استوار است: نماز، زکات، خمس، حجّ، روزه، ولایت اهل بیت عصمت و طهارت - علیهم السلام -. سپس افزود: آن مقداری که نسبت به ولایت سفارش شده است نسبت به هیچ کدام تأکید نگردیده است و ولایت اساس و محور تمام اعمال می باشد.

«وسائل الشّیعة، ج 1، ص 18، ح 10»






امام زمان - عجّل الله تعالی فرجه الشّریف - فرمود: فضیلت تعقیب دعا و تسبیح بعد از نمازهای واجب نسبت به بعد از نمازهای مستحبّی همانند فضیلت نماز واجب بر نماز مستحبّ می باشد.

«بحارالأنوار، ج 53، ص 161»






امام زمان - عجّل الله تعالی فرجه الشّریف - فرمود: ملعون و نفرین شده است آن کسی که نماز صبح را عمداً تأخیر بیندازد تا موقعی که ستارگان ناپدید شوند.

«بحارالأنوار، ج 55، ص 16»





حضرت امام صادق (علیه السلام) :


 خداوند متعال فرمود: نماز کسى را مى‌پذیرم که:


1 ـ در مقابل عظمت من فروتنى کند.

2 ـ از خواسته‌هاى نفسانى بخاطر من خود را دور کند.

3 ـ روزش را با یاد من بپایان برد.

4 ـ بربندگانم بزرگى نفروشد.

5 ـ به گرسنه غذا دهد.

6 ـ برهنه را بپوشاند.

7 ـ به مصیبت دیده مهربانى کند.

8 ـ غریب را پناه دهد.


بحار الأنوار ؛ ج 66 ؛ ص391 .





امام رضا- علیه السلام - فرمود: نماز، هر شخص باتقوا و پرهیزکاری را - به خداوند متعال - نزدیک کننده است.

«وسائل الشّیعة، ج 4، ص 43، ح 4469»



‍ 



حضرت امام باقر (علیه السلام):


آیا کسى را که ادعاى تشیّع مى کند ، همین کافى است که دم از محبّت ما اهل بیت زند؟

 به خدا سوگند، شیعه ما نیست، مگر آن کسى که از خدا بترسد و از او فرمان برد !

اینان شناخته نمی شوند، مگر با :


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد