حدیث

حدیث

حدیث درباره ی غیبت،کاروهمت،دروغگویی،شب نماز،ازدواج،زن و شوهر،حجاب
حدیث

حدیث

حدیث درباره ی غیبت،کاروهمت،دروغگویی،شب نماز،ازدواج،زن و شوهر،حجاب

حدیث درباره ی زن و شوهر

حدیث درباره ی زن و شوهر


 
  



امام صادق(ع) فرمودند:

چند گروه از زنان در قیامت با حضرت زهرا محشور میشوند؛یکی از آنان زنانی هستند که بر بداخلاقی شوهر صبر کنند.

وسائل الشیعه ج20ص39





1-187 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:

إذا باتت المرأة هاجرة فراش زوجها لعنتها الملائکة حتّى تصبح.

وقتى زنى دور از بستر شوهر خود شب را بروز آورد فرشتگان تا صبح او را لعنت کنند.

نهج الفصاحه






امام باقر علیه السلام فرمودند:


خداوند متعال برای مردان جهاد را مقرّر داشت و برای زنان نیز جهاد را منظور داشت و جهاد مردان آنست که مال و جان خویش را در راه خدا ایثارکنند. ولی جهاد زنان آنست که بر اذیت های شوهر و غیرت ورزیهای او صبر کنند.


«وسائل الشیعه، ج 20، ص 157»





رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:

خیر النّساء الّتی تسرّه إذا نظر و تطیعه إذا أمر و لا تخالفه فی نفسها و لا مالها بما یکره.

بهترین زنان آنست که وقتى مرد بدو نگرد مسرور شود و وقتى بدو فرمان دهد اطاعت کند و با تن و مال خود بر خلاف رضاى شوهر کارى نکند.

نهج الفصاحه جلد ۲ حدیث ۱۵۰۴





قالَ رَسُولُ اللهِ - صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - : أیَّما اِمرَأةٍ حَمَلَتهُ عَلی ما لایَقدِرُ عَلَیهِ وما لا یُطیقُ لَم تُقبَلَ مِنها حَسَنَةٌ.

پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: زنی که شوهر خود را بر انجام کارهایی وادار کند که او توانایی انجام دادن آنها را ندارد، هیچ یک از کارهای نیک او پذیرفته نخواهد شد.

«مکارم الأخلاق، ص 215»






امام صادق - علیه السلام - فرمود: شوهر در رابطه خود با همسرش از سه چیز بی نیاز نیست: سازگاری با او تا به این وسیله سازگاری و محبت و عشق او را به خود جلب کند و خوش خویی با او و دلبری از او با آراستن خود برای وی و فراهم آوردن امکانات آسایش او.

«میزان الحکمه






پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: دروغگوئی مجاز نیست جز در سه مورد: آنجا که شوهر در جهت جلب رضای همسرش سخن می گوید و دروغ در جنگ با دشمن و نیز دروغ در جهت اصلاح میان مردم.

«وسائل الشیعه، ج 8، ص 578»





امام صادق علیه السّلام فرمودند:

خوشبخت است خوشبخت ، آن زنى که شوهر خود را گرامى مى دارد و آزارش نمى هد و در همه حال از وى فرمان مى برد .

کنزالفوائد ، ج 1، ص 150





پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:

زنى که شوهر خود را بر انجام دادن کارهایى وادار کند که او توانایى انجام دادن آنها را ندارد، هیچ یک از کارهاى نیک او پذیرفته نخواهد شد.

مکارم الأخلاق، ص 215





امام علی - علیه السلام - فرمود: خداوند جهاد را بر مردان و زنان لازم دانسته است. پس جهاد مرد، آن است که از مال و جانش بگذرد تا جائی که در راه خدا کشته و شهید شود. و جهاد زن آن است که در مقابل زحمات و صدمات شوهر و بر غیرت و جوانمردی او صبر نماید.

«وسائل الشّیعة، ج 15، ص 23، ح 19934»





امام صادق علیه السّلام فرمودند:

زن با شوهر سازگار خود ناگزیر از رعایت سه نکته است: حفظ کردن خود از هر گناه و آلودگى تا شوهرش در هر حال ، خوشایند یا ناخوشایند ، در دل به او اطمینان داشته باشد ؛ مراقبت از او و زندگى اش تا شوهرش در صورتى که لغزشى از او سرزند با او مهربانى کند ، و اظهار عشق به او با عشوه و دلبرى و ظاهر مناسب و خوشایند در نظر او .

بحار الأنوار ، ج 78 ، ص 237






رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:

إنّ للزّوج من المرأة لشعبة ما هی لشی ء.


شوهر در پیش زن مقامى دارد که هیچ چیز ندارد.

نهج الفصاحه جلد ۲ حدیث ۸۸۱



پیامبر اکرم ص:


هرکس با غیر همسر خویش شوخی و مزاح کند 

به اندازه هر کلمه ای که در دنیا سخن گفته باشد ، خداوند هزار سال او را در زندان دوزخ نگاه خواهد داشت.


ثواب الاعمال ص 283 / وسائل الشیعه ج 20






پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هر مردى که بر بد اخلاقى همسر خود صبر کند و آن را با خدا حساب کند ، خداوند متعال به ازاى هر روز و شبى که بر بد اخلاقى او صبر کرده است، همانند ثوابى که به ایّوب علیه السلام براى صبر در بلاها و گرفتارى هایش داده است، مى دهد و براى آن زن در هر شب و روز به اندازه ریگ هاى یک ریگستان گناه باشد و اگر پیش از آنکه به مرد خود کمک و همراهى کند و قبل از آنکه شوهرش از او راضى شود بمیرد، روز قیامت در طبقه زیرین دوزخ با منافقان، واژگونه محشور شود.


ثواب الأعمال: 339/1.

لسان العرب : 2 / 327





همچنین رسول خدا(ص) فرمودند: ای علی! به همسر خدمت نمی کند مگر صدیق یا شهید یا مردی که خداوند برایش خیر دنیا و آخرت را خواسته باشد.

جامع الاخبار، ص ١٠٣






پیامبرخدا صلی الله علیه و آله فرمود: هدیه شوهر به همسر خود، از عوامل افزایش پاکدامنی زن است.

«من لایحضر الفقیه، ج 4، ص 281»



️پیامبرخدا(ص) فرمودند:


وقتى مردى به همسر خود نگاه کند و همسرش به او نگاه کند خداوند بدیده رحمت به آنان نگاه مى کند.


نهج الفصاحه ص 278 ، ح 621




امام صادق علیه‌السلام

«ثَلاثَةٌ مِنَ السَّعادَةِ: الزَّوجَةُ المُؤاتِیَةُ، وَالأَولادُ البارّونَ، وَالرَّجُلُ یُرزَقُ مَعیشَتَهُ بِبَلَدِهِ ؛ یَغدو إلى أهلِهِ ویَروحُ.»

«سه چیز از خوشبختى است: همسر سازگار، فرزندان نیک، و این که منبعِ روزى انسان در شهر خودش باشد و بام و شام با خانواده اش به سر بَرَد.»


کافی : ج ۵ ص ۲۵۸ ح ۲






عَنِ النَّبِیِّ - صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - قالَ: أیُّما إمْرَئَةٍ آذَتْ زَوْجَها بِلِسانِها لَمْ یَقْبَلِ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْها برّا وَ لا عَدْلاً وَ لا حَسَنَةً مِنْ عَمَلِها حتَّی تُرْضیهُ، وَ إنْ صامَتْ نَهارَها وَ قامَتْ لَیْلَها، وَ أعْتَقَتْ ... . 

پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: هر زنی که همسرش را با زبان بیازارد خداوند هیچ کار نیک و عدالت (و شهادت) وی را نپذیرد جز آن که شوهرش را از خود راضی نماید، گرچه او روزها را روزه و شب ها را در نماز به سر ببرد و بندگانی را در راه خدا آزاد نماید ... و او (آن زن) اوّل کسی است که داخل آتش شود و البته مرد همسر آزار وظالم نیز این چنین است. 

«مکارم الاخلاق، ج 2، ص 368»







پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: زن شوهر داری که مرد بیگانه ای غیر از همسر و یا محرم هایش، چشمش را پر کرده باشد، مورد خشم شدید خدای عزوجل است؛ زیرا که اگر چنین باشد خداوند همه اعمال او را باطل گرداند و اگر به شوهر خود خیانت ورزد، بر خداست که او را بعد از عذاب دادن در قبر به آتش دوزخ بسوزاند.

«بحار الأنوار، ج 76، ص 366»



امام حسین - علیه السلام - فرمود: در آن شبی که قصد مسافرت دارید، با همسر خود زناشوئی نکنید، که چنانچه عمل زناشوئی انجام گردد و در آن زمان فرزندی منعقد شود، بسیار متحرّک و افکارش مغشوش می باشد.

«وسائل الشّیعة، ح 20، ج 3، ص 243»



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد